Strasbourg-Luxembourg

Campingpladser:
Strasbourg: Camping La Montagne Verte,
Luxembourg: Kockelscheuer,
Osnabrück: Erholungsgebiet Waldsee (god transitplads, tæt på motorvejen)

Udflugter:
Strasbourg | Lutzenbourg | Colmar | Luxembourg | Echernacht | Müllertal | Osnabrück

Lørdag den 19.03.05
07.20 Vi kører fra Glostrup i flot, klart vejr. Der er sol og enkelte skyer, men det er koldt, lige omkring frysepunktet. Det er lidt spændende, for dette er vores første tur med campingvognen, som vi lige har fået leveret. Mon vores lille Hyundai Getz kan klare at trække den? I Rødby mødes vi med Conny og Orla klokken 9.15, ½ time før færgen sejler. Frokostpausen holder vi i Neustädter Bucht, vi sidder ude i solen og spiser, men det er koldt.

Vi når rastepladsen ved Göttingen klokken 17.20 og spiser sammen, inden vi går tidligt til ro.

Søndag den 20.03.05
Allerede klokken 5.50 fortsætter vi udenom Kasselbakkerne og ved ottetiden er vi tilbage på A5. Vi ankommer til campingpladsen i Strasbourg klokken 11.45, lige inden de holder middagslukning. Vi sprang en pause over for at nå frem til tiden. Der er ikke ret mange mennesker på campingpladsen, kun 5-6 vogne i den fjerneste ende ved floden. Vi finder to gode pladser (90+91) og spiser frokost. Bagefter skal vi prøve at sætte vores nye fortelt op. Det går ikke så godt. Vi prøver i flere timer og får endda hjælp fra Susans far, men det hjælper ikke. Der mangler nogle teltstænger og teltets specielle konstruktion, som skulle gøre det nemt at sætte op, gør det tværtimod nærmest umuligt. Vi ringer hjem til forhandleren for at få hjælp, men det gør ikke den store forskel, så vi vælger at pakke teltet sammen og slå Susans forældres telt op, så må vi ”sidde på nas” hos naboen!

Vi var meget tidligt oppe i morges og sov ikke så godt på rastepladsen, så vi er alle trætte. Efter en lille hundeluftertur, spiser vi labskovs, tester fjernsynet, som virker perfekt og går tidligt i seng. Vejret har været fint i dag. Vi kunne sagtens sidde ude.

Mandag den 21.03.05
I nat har det været 6 grader og nu er det fint vejr. Vi har sovet rigtig godt. Bad og toiletfaciliteter på campingpladsen er lidt slidte, men rene og alt fungerer som det skal. Her er fred og ro. Der render nogle sumpbævere eller bisonrotter rundt på pladsen og de hopper i åen, når man nærmer sig. De er hyggelige at sidde og studere.

Vi kører til Atac-shoppingcenter og provianterer til påsken. Vi spiser frokost sammen med Susans forældre, nyder det fine vejr og sidder ude i shorts og solbluse i ca. 20 grader.

Vi går en tur langs åen og igennem parken, som ligger lige uden for campingpladsen inden aftensmaden i naboteltet, hvor vi er inviteret på tournedos, frisk kartoffelsalat og Heritage rødvin. Efter måltidet hygger vi i forteltet med Irish Cofee inden vi går til ro. Det blev en rigtig slappe-af-dag.

Tirsdag den 22.03.05
Der var 8 grader udenfor her til morgen, det har været lidt koldere i nat. Vi fandt en ny fin hundelufterrute og så to egern som Hera var meget interesseret i. Bagefter samledes vi alle fire og henholdsvis gik eller tog bus og sporvogn ind til Strasbourg Centrum, hvor vi startede turen i Petit France med de mange maleriske bindingsværkshuse.

Vejret er fint nu, 19 grader og let skyet. Vi går rundt og nyder atmosfæren. I nærheden af katedralen nyder vi en cappucino, mens vi hviler fødderne. Vi skal lige ind og gense den imponerende katedral og det astronomiske ur, inden vi fortsætter gåturen. Vi når lige hjem til frokosten! Efter kaffen kører Bent og Orla til et byggemarked og henter nogle praktiske småting. Conny, Hera og Susan går tur imens og møder endnu et egern. Vi spiser aftensmad sammen og det begynder og smådryppe. Om aftenen får vi regnvejr.

Onsdag den 23.03.05
Klokken 7 om morgenen er det allerede 10 grader. Klokken 9.40 kører vi mod Lutzenbourg (Saverne), hvor vi har læst at der er en skibselevator, som kan løfte skibene 100 meter. Det må vi se. Vi kører igennem de små påskepyntede landsbyer op i højlandet i Vogeserne. Sol og skyer skifter over himlen. I Lutzenbourg kan vi ikke finde skibselevatoren, men den må jo være ved floden, så vi kører rundt og leder et stykke tid. Vi må spørge en mand om vej og så lykkes det at finde skibselevatoren. Den er godt nok stor og vi ville gerne have set den i funktion, men hele anlægget er lukket indtil april.

Vi fortsætter sydpå gennem de skovklædte Vogeser-bjerge. Det foregår i zig-zag på de snoede ”bjerg-veje”. Vi kan dufte harpiks fra de mange grantræer. Når vi dukker frem mellem træerne er der flot udsigt ned over dalene med huse på skråningerne og indimellem en gammel borg på toppen.

Ved Nideck-vandfaldet parkerer vi og følger den meget ujævne sti ned af skråningen. Vi kan høre vandet risle, men vandfaldet finder vi ikke, så vi går tilbage til bilen igen. Vi får en sms fra Orla og Conny. De har været på besøg hos venner på campingpladsen i Obernai og imens har der været indbrud i deres bil og sideruden er smadret, så de må vente i flere timer for at det kan blive anmeldt til politiet. Da vi kører ind igennem Strasbourg må vi holde i kø, det meste af vejeb. Vi tager en håndmad mens vi venter på Orla og Conny. Kun småting var fjernet fra deres bil. Tyvene er nok blevet forstyrret. Om aftenen giver vi mad, mørbradgryde med kartoffelmos og en ”enkelt” flaske rødvin kommer da også på bordet.

Der ankommer flere vogne til pladsen, nu er der omkring 12.

Skærtorsdag den 24.03.05
Susan går til bageren så vi får frisk brød og croissanter. På morgenlufterturen møder vi en fransk dame med to små hunde, som insisterer på at hun kender os. Hun taler meget hurtigt indtil Orla beder hende tale langsomt, så vi kan følge med. Så taler hun overdrevent langsomt, somom vi er imbecile! Hun har mad med til bisonrotterne og det er sjovt at se dem forsøge at fange et helt miniflute nede i floden. Til sidst lykkes det at skubbe brødet op mod skrænten, så den kan få ordentligt fat og så er der festmåltid for bisonrotten! Den holder brødet mellem forpoterne, mens den flyder på ryggen i vandet. Bent og Orla kører til et Citroenværksted, så bilen kan få ny rude og lås efter indbruddet. Det er overskyet, men mildt.

Vi hygger sammen med naboerne indtil bilen skal hentes igen klokken 15. Susan tager også med denne gang for at klare lidt indkøb inden påske. Bilen er klar da vi kommer og alt er proffesionelt og i orden. Herligt. Orla kører tilbage til campingpladsen, mens vi køber ind. Der kommer en regnbyge mens vi spiser aftensmad og igen om natten.

Fredag den 25.03.05
Vi slapper af, nyder det fine vejr og sidder ude i solen.

Lørdag den 26.03.05
Vi har læst at der er marked i Strasbourg om lørdagen, så efter hundelufterturen begiver vi os alle fire til fods ind til Strasbourg. Vi er ikke kommet langt, så begynder det at regne. Vi har hverken taget regntøj eller paraply med, så vi stiller os i læ under en viadukt, men regnen fortsætter og det gør vi også! Vi finder markedet, men det er bare et gammelt. loppemarken, ikke særligt interessant. Vi går ind for at købe en paraply og kan ikke finde Orla og Conny, da vi kommer ud igen, så vi fortsætter på egen hånd til Kleberpladsen, hvor vi sætter os i tørvejr på et konditori og får en kop varm chokolade. Bagefter går vi videre til Centre Halles, som er et stort shopping-center. Der er mange mennesker. De skal købe ind til påskeferien. I delikatesse- og bagerforretningerne vrimler det med påskelækkerier. Vi køber kager med hjem til kaffen og Susan køber en t-shirt. Ved tolvtiden tager vi sporvognen hjem og kan se Orla og Conny gå ind gennem campingporten. Vi køber brød inden vi følger efter dem. Nu er det tørvejr et par timer, men senere bliver det regnvejr igen.

Der kommer masser af campingvogne og især mange autocampere til pladsen i dag. Nu er der efterhånden godt fyldt op. Vi kører en tur til Molsheim efter kaffen for at finde en Aldi-forretning. Der skulle også være et stort campingtilbehørscenter, men det finder vi ikke. Vi køber hakkebøffer til middagen og laver bøfsandwich, mens regnen siler ned. Godt at vi sidder i forteltet.

Søndag den 27.03.05
Vi står tidligt op (6.15), som vi plejer, og når at komme i bad, før alle de andre vågner. Vi kører en tur rundt i Strasbourg, langs floden, rundt i havnen og over til Tyskland, hvor vi også følger havneområdet rundt. Vi kører tilbage til Strasbourg, tværs igennem byen og parkerer foran orangeriet og går en lang tur. Vejret er fint og i orangeriet er palnterne ved at springe ud og i søen har ænder og gæs travlt. En stork spankulerer rundt på stien foran os. Det er hyggeligt at gå tur her. Folk går og hygger sig og nyder fridagen og det gode vejr. Vi kører hjem langs kanalen og kommer hjem lige da frokosten bliver serveret i naboteltet. De har lavet en lille steg til os, og med hønsesalat, sild, stegte sild og andre lækkerier er der dækket op til en rigtig påskefrokost med øl og snaps. Resten af dagen slapper vi af i regnvejret.

Mandag den 28.03.05
Overskyet 16-18 grader. Klokken 9.15 kører vi til Colmar. Undervejs ser vi 25 faldskærmsudspringere. Vi går en tur igennem Colmar til Petite Venice med kanalerne. Overalt er der gamle maleriske bindingsværkshuse i pastelfarer. De gamel huse er restaurerede og helt klar til alle turisterne! Det er fint vejr, 18 grader, sol og lette skyer. Efter en dejlig gårtur i de brolagte gader, finder vi tilbage til bilerne og kører tilbage til campingpladsen og spiser frokost. Vi sætter og ud i solen bagefter, men skyerne trækker hurtigt sammen og bliver meget sorte, så vi skynder os at pakke Orla og Connys telt sammen. Vi når det lige før regnen kommer. Vi drikker kaffe i campingvognen, men solen kommer frem igen og vi går en tur i parken. Bagefter pakker vi sammen og gør klar til at køre videre i morgen. For at gøre aftensmaden nem og spare opvasken vælger vi at prøve en lokal specialitet ”Tarte Flambe” fra pizzariaet udenfor campingpladsen. Det er en tynd dejbund med bacon og oste-æggemasse, lidt som en meget tynd pizza. Meget lækkert. Vejret klarer op og vi kan nyde aftensolen.

Tirsdag den 29.03.05
Står op klokken 6, går i bad, til bageren og gør klar til at køre. Vi tager afsked med Orla og Conny, som tager videre sydpå. De skal ned i solen.

Afgang 8.40 og ankomst til camping Kockelsheuer i Luxembourg 11.45. Vi sætter os udenfor og spiser frokost og kan nyde et par timer i solen, med enkelte skyer, der glider for solen indimellem. Temperaturen er høj nok til at sidde ude i t-shirt. Vi går en tur rundt på pladsen. Den er rimelig stor og virker pæn og ordentlig. Baderum og toiletter er store, lækre, nye og der bliver spillet musik hele tiden! Der er et stort opholdsrum, hvor man kan sidde og hygge sig. Der er en lille butik og internetadgang. Pladsen ligger i en stor skov ved siden af et idrætsanlæg. Der er roligt og der er mange campingvogne og campere, selvom pladsen først åbnede til påsken.

Om eftermiddagen kører vi ind til Luxembourg by og parkerer i en parkeringskælder. Vi går over til en af kløfterne og beunder udsigten over broerne og ned over klipperne. Flot! Bagefter går vi op i byen gennem gågaderne, finder informationen og får et bykort. Slentrer videre ind i den store katedral, som er overvældende flot. Der er mange mennesker i byen, her er meget hyggeligt, masser af grønne områder og små butikker. Ved 5-tiden får vi en ordentlig regnskylle, men vi har heldigvis paraplyen med. Folk styrter ind i alle porte og steder, der giver lidt ly for regnen. Vi beslutter at gå tilbage til bilen, men kommer heldigvis på noget af en omvej, for vi går langs slugten og har en fantastisk udsigt. Vi går op og ned ad meget stejle gade med våde, glatte brosten.

Vi betaler kun omkring 20 kr. i parkeringsafgift. Det er nemt at finde tilbage til campingpladsen. Undervejs stander vi for at tanke op og finder et lille supermarked, hvor vi køber bøffer og salet til aftensmaden. Hjemme på campingpladsen steger vi bøffer og spiser aftensmad inde i campingvognen for første gang. Vi er trætte og går tidligt i seng og sætter en film på dvd’en.

Onsdag den 30.03,05
Det har regnet meget i nat og regner stadig. Ved 8-tiden stilner regnen af og vi går i bad, henter morgenbrød og spiser, mens vi lægger planer for dagen. Vi kører til Echernacht, en tur på en times tid. Det regner igen og da vi går op gennem byen opdager vi at vi har været her før! Vi går gennem byen alligevel, den er ikke ophidsende og vi er ankommet midt i frokostpausen fra 12-14, så alle butikker er lukket. Vi spiser på en lille bistro, går tilbage til bilen, men ser lige en kirke vi skal ind i først. Der er en krypt under kirken, hvor der løber en kilde. Kirken er mørk, men har flotte glasmalerier.

Vi fortsætter til Müllertal og ser store klippeformationer på begge sider af vejen. Mange steder er klipperne dækket af grønt mos og det ser flot ud mod de brune nedfaldne blade fra sidste års blomstring. Vi kører gennem store skovområder, som afveksler med grønne bakekr og dale med små byer på skråningerne. Der er virkelig mange campingpladser og mange af dem ligger ned til Sûre floden, som vi følger et stykke. Luxembourg virker som et rigt land. Husene er store og velholdte. Mange af dem er malet i stærke farver og har havenisser eller skulpturer i forhaven. Landskabet er grønt og frodigt, med mange bakker, kløfter, broer og floder.

Lige efter Diekirch stopper vi og holder kaffepause. På kortet finder vi den flotteste vej hjem og standser i Luxenbourg by for at se på nogle træskulpturer af vilde dyr. Vi går igennem parken, men der er ingen trædyr. En venlig dame fortæller at der er skiftende udstillinger i parken, men ingenting i øjeblikket. Øv, men vi fik en god gåtur. Vi er hjemme ved 18-tiden, bestiller brød til i morgen og afprøver pladsens internetadgang. Det virker fint og vi henter mail og ser vejrudsigten. Vi laver mad og slapper af, vasker op og lægger planer for hjemturen.

Torsdag den 31.03.05
Det er fint vejr, da vi står op og fuglene kvidrer. 9.30 er alt pakket og vi er køreklar. Vi havde overvejet at vente til klokken 12, hvis der var masser af sol, men det er mest skyer. Klokken 10 er vi ved grænsen og fylder tanken med billig benzin inden vi forlader Luxembourg. På A48 er der mange seje bakker og vejen er meget dårlig. Vi er fremme ved campingpladsen i Osnabrück klokken 15.45. Vi får en overnatningsplads på et græsstykke lige udenfor selve campingpladsen. Der er strøm og vi kan køre, når det passer os. Vi giver ca. 100 kr. Nu skinner solen og vi sidder ude og nyder solen en god times tid inden vi går en tur langs søen og ind igennem campingpladsen, som er præget af fastliggere. Vi spiser på campingpladsens restaurant, dejlig mad og vi hygger os. Vi ser en dvd og går tidligt i seng.

Fredag den 01.04.05
Afgang 7.40. Vi holder i kø ca,. 15 minutter ved Hamburg. 12.45 når vi Puttgarten og kommer med en færge 13.25. Vi er hjemme 15.45. Vi har i alt kørt 2.800 km.