Rejsedagbog

Links
Forside

8. oktober

Vejret er stadig fint, og vi cykler en tur. Vi skal en tur på posthuset og kører igennem dele af byen, hvor vi ikke har været før. Bagefter cykler vi videre til "InterMarche" et supermarked, og der møder vi Orla og Conny, lille by!!

Efter frokost prøver vi campingpladsens svimmingpool. Vandet er koldt, men forfriskende.

Resten af dagen går med hygge og afslapning.

9. oktober
Susan står tidligt op og benytter lejligheden til at cykle til bageren og købe varm baquette og croissanter.

Orla og Conny kører os til Pond du Gard, en meget stor og 2000 år gammel viadukt, som romerne har brugt til at skaffe vand til deres soldater.

Det er et fantastisk flot syn, og der er selvfølgelig en del turister i området. Vi kan høre både engelsk, fransk, tysk, hollandsk og dansk!

Der kommer en regnbyge mens vi står på viadukten, men vi kan stille os i næsten tørvejr under en af viaduktens buer. Vi har glemt regntøjet fordi vi har været så forvænt med godt vejr.

Efter regnbygen klatrer vi helt op på skråningen over viadukten og er så højt oppe, at vi kan kigge ned på den, og på floden, der løber under viadukten. Flot.

Rundturen fortsætter til Avignon, hvor vi holder en pause, så vi kan se Pavepaladset, Rhonefloden og broen fra sangen "Sur le pond Avignon". Det er et flot sted, og Avignon virker som en hyggelig by. Der er god fart på vandet i floden.

Det er en dejlig køretur, og vi nyder at blive præsenteret for nogle af områdets seværdigheder.

Efter frokost cykler vi en tur ind til byen.

Sent på aftenen kommer der en heftig regnbyge.

10. oktober
Susan når at komme med på "hundeluftermorgenturen" og hygger sig over Hera (Orla og Connys hund), som er helt "ekset", da hun får øje på et egern i et træ, men går lige forbi en kat på et biltag uden at opdage katten.

Der er en del egern i de høje træer, som omgiver campingpladsen. De franske egern er mindre end de danske og mørkere brune. Det er festligt at sidde og studere dem og nyde solen imens.

Der er marked i byen, så vi cykler ind og stiller cyklerne og går så byen igennem og kigger på markedsboderne. Vi kan se at flere af boderne er gengangere fra markedet i Carpentras, så sælgerne kører åbenbart rundt fra marked til marked i området. Vi køber kun lidt krydderier, men det er stadig en rar oplevelse at gå rundt og se på farver og dufte de fremmedartede krydderier. Vi kan se en kæmpe-paella blive tilberedt, og der er mange forskellige indtryk.

Resten af dagen nyder vi bare det gode vejr.

11. oktober
En varm, solrig, skyfri og vindstille dag med 27 graders varme.

Vi har bestilt en cd'rom til vores GPS med kort over Spanien, men den er ikke kommet frem med posten, så vi cykler en tur på posthuset for at efterlyse pakken. Det er ikke nemt! På posthuset kender de ikke noget til pakken, så vi bliver henvist til en anden bygning, hvor pakkeposten har til huse. Der er kun én ekspedient og hun forsøger at finde pakken, mens køen bliver længere og længere. Hun kommer tilbage et par gange og siger at den ikke er fundet, men vi er vedholdende og hun forsøger et par gange mere, men uden held. Til sidst kommer postmesteren selv frem og fortæller os, at vi må komme tilbage "i morgen", så vi kører frustrerede fra posthuset igen.

Vi cykler en tur gennem byen og køber en lille gave i en meget farverig og velduftende forretning!

Det er for varmt til yderligere motion!.

12. oktober
Endnu en varm, solrig, skyfri og vindstille dag med 27 graders varme.

Vi får post! Den cd som vi efterlyste i går, er kommet frem nu. Herligt.

Vi bliver inviteret på køretur med Orla og Conny en tur gennem den 24 km lange bjergkæde Les Alpilles, "De Små Alper", der ligger i nærheden.

Alpillerne består af kalkklipper og man kan på lang afstand se de hvide klippetoppe stikke op mellem den grønne bevoksning.

Vi stiger ud og går en tur. Vi kan se ud over kløften og over på Le Baux, et fæstningsværk fra det 10. århundrede, som ligger på toppen af klippen ovre på den anden side. Vi går ind mellem klipperne og ser at et sted kan man komme ind i en kæmpestor hule i klipperne. Derinde i den konstante temperatur og det dunkle mørke ligger en stor vin"kælder" med store fade med vin. Herude midt i naturen kan man så smage vin og købe et par flasker med hjem!

Vi fortsætter turen over langs Le Baux og kan nyde den fantastiske udsigt.

Vi kører videre til Glanum, en gammel romersk landsby, hvor der foran står en gammel triumfbue og et mausolæum. Fantastisk at se disse totusinde år gamle bygningsværker, som stadig står som stolte minder om de romerske indbyggere. Det er en god tur, som både giver en smag af historiens vingesus og den smukke natur.

Om aftenen har vi inviteret Conny og Orla på den lokale "galler"-restaurant i anledning af Connys fødselsdag. Det bliver en dejlig aften med skøn mad og festligt selskab. Hovedretten er "Bøf Guardian", en fantastisk provencalsk gryderet med store, møre stykker oksekød. Resten af måltidet lever op til samme høje standard. Synd at man bliver så hurtigt mæt!!

Efter maden går vi en lille tur gennem byen i den vidunderlige sommeraften. Vi kan gå og nyde stemningen, mørket er faldet på og vi kan se lysene indenfor og vi kan se de mange mennesker som stadig sidder på de små restauranter og hygger sig med maden. Vi går hjem til campingpladsen, hvor den lokale jazz-klub holder musikaften, og nyder en godnatøl i naboteltet!

13. oktober
Endnu en varm, solrig, skyfri og vindstille dag med 27 graders varme. Susan cykler en tur til supermarkedet og handler lidt og cykler bagefter en tur gennem byen og til Turistbureauet, for at se om der er aktiviteter i byen i weekenden.

Bents søn i Danmark har fødselsdag, så Bent ringer hjem og siger tillykke. Dejligt at kunne samtale, som om man sad hjemme i Danmark (bortset fra prisen). Netop sådan en dag kommer savnet af begge sønner og venner og familie en ekstra gang op til overfladen.

Så er det godt at kunne spise lørdagsfrokost sammen med Orla og Conny med sild og snaps, æggekage med bacon, juleøl og honningmelon!

14. oktober
Herligt vejr, 27 grader igen. Der er (heldigvis) lidt skyer i dag.

Vi hører at Brian Nielsen har tabt kampen mod Tyson.

Orla og Conny inviterer os på køretur sydpå - helt til middelhavet. Vi kører først til Martique, en lille by, der ligger ud til en kæmpestor sø. Når man kigger ud over søen, tror man at det er et helt hav man kigger på, og man er sikker på, at Martique er en havneby.

Martique, som også kaldes "fuglenes spejl" er meget malerisk med gamle gule, lyserøde og lyseblå huse, der spejler sig i det stille vand.

Bagefter kører vi videre til Carro, en lille ferieby helt ud til Middelhavet. Vi finder et par bænke i solen, og spiser vores madpakker, mens vi kan sidde og nyde udsigten over en lille bugt, hvor franskmændene bader og nyder solen og skibene sejler ud og ind til havnen. Vandet er helt grønt og klart, og ser meget indbydende ud, men vi har desværre ikke taget badetøjet med. En dukkert kunne ellers være tiltrængt, for nu er det blevet meget varmt.

Vi kan også se på bevoksningen at vi er kommet sydligere. Her er palmer, kaktusser, blomstrende yoccaer (blomsterne ligner kæmpe liljekonvaller) og især mange blågrønne oliventræer.

Det bliver en dejlig tur, og vi nyder de mange indtryk.

I aften er vi inviteret på "afskedsmiddag" i naboteltet, og det glæder vi os selvfølgelig til. Efter tre uger sammen, forlader vi i morgen tidlig Orla og Conny for at køre videre mod sydvest.