Rejsedagbog

Links
Forside

5. november
Det har været voldsomt regnvejr og tordenvejr i nat, og vi kunne se lynene ud over kløften. Hver gang, der kom et lyn tæt på, så slukkede lamperne på campingpladsen, og tændte igen et efter et.

Det er lidt køligt og skyet i dag. Vi tager en tur ind til byen, alle flamlænderne er med bussen, så der er trængsel. Vi går rundt i byen i et par timer, men hele hovedgaden er afspærret af politi, så vi køber friskt brød og kører hjem og spiser frokost. Vi finder senere ud af at politifolkene tilhører antiterrorkorpset, så måske har der været en bombetrussel. Vi er jo i Baskerland.

Efter en hvilepause er vi friske til endnu en tur, vi vil gerne se byen med lys på. Klokken 17.30 tager vi bussen ind igen og går flere kilometer for at finde et posthus, så vi kan sende en cd med vores fotos til Danmark.

Vi slentrer over to broer og nyder stemningen, det er omkring 14 grader varmt. Der er masser af mennesker og aktivitet. Forretningerne har åbent til klokken 20. Vi finder et lille sted og spiser aftensmad der, inden vi fortsætter ned til strandpromenaden. Bent overrasker en gruppe motionister med sin blitz. De laver aerobic på stranden og brokker sig lidt. Da de ser at vi er turister, slapper de af igen og Bent får et par billeder af byen med lys på. Det er en dejlig tur, skønt at gå i det gode vejr, men køligt nok til at vi har jakker på i aften.

6. november
Alle "træf-campisterne" fra Flandern forlader San Sebastian i dag, og det gør vi også. Vi kører først langs kysten til Bilbao. Man skulle tro at en kyststrækning er flad, men dette stykke er rent bjerglandskab. Vi kører på den mest snoede motorvej vi endnu har været ude for, og det meste af tiden kører vi enten over skyerne eller igennem dem. Vi kører gennem mindst tre tunneler, der er gravet igennem bjergene. Det er rimeligt dyrt at køre på motorvej. Denne strækning på omkring 100 km. betaler vi 80 kr. for.

Bilbao er en by med utroligt meget industri og røg, så vi kører bare igennem og fortsætter sydpå. Bjergene fortsætter, men nu bliver motorvejen bedre og solen vinder over skyerne, så det bliver klart og solrigt vejr. Motorvejen fortsætter kun til Burgos, derefter kører vi på gratis, men (næsten) ligeså gode veje. Kort efter Burgos, holder vi frokostpause på en rasteplads i 934 meters højde!

Det er et smukt og afvekslende landskab vi kører igennem. Først er bjergene dækket af nåletræer, men efterhånden som vi når længere sydpå, bliver landskabet mere tørt og bjergene mere bare. Vi fortsætter opad og sætter i dag hele turens højderekord ved at køre i 1460 meters højde! (målt på GPS'en med 4 meters nøjagtighed). Vi ser nogle store rovfugle kredse over bjergene, men er ikke tæt nok på, til at se om det er gribbe?

Vi fortsætter til Madrid, som er kæmpestor (3 millioner indbyggere) men har kun en meget dårlig kørebeskrivelse til campingpladsen, så det tager os tre forsøg ud af forskellige motorveje, før det lykkes os at finde pladsen. Den ligger syd for byen. Den er dyr og ikke noget at råbe hurra for, men hvis vi vil se Madrid, er den tættest på.

Da vi kører ind i Madrid, ser vi en hel lille by af papkasser og andet skrammel. Man skulle tro at det var en losseplads, men der bor mennesker under usle forhold. Til gengæld står der store biler uden for de fleste af papkassehusene!

Det har været en lang køretur i dag, 528 km., så da vi endelig når frem ved halv-sekstiden er vi trætte og sultne, men klarer alligevel at gå en kort aftenstur. Vi går forbi en lille bar og kigger indenfor, men der er så meget tobaksrøg, at vi går igen.

7. november
Vi har sovet godt i 620 meters højde! Vi tager bus og metro ind til Madrid centrum. Det tager 45 minutter, og man skal ikke regne med bustiderne! Vi starter på Sol pladsen, hvor der er utroligt mange mennesker og flere politibiler (salatfade). Vi går gennem gågaderne til Plaza Callao og videre til Plaza Mayor, en kæmpestor kvadratisk plads med majestætiske huse omkring. Vi går gennem en af de store buer og ud til katedralen San Isidro. Vi træder ind i katedralen tids nok til at høre afslutningen på dagens messe. Der er mange mennesker i katedralen, som lever med i bønnerne og går rundt til de forskellige hellige figurer og beder videre.

Vi går tilbage mod Sol pladsen og stopper på vejen for at få en spansk sandwich. Lidt af en oplevelse, for vi ser en kunde sidde og spise og imens smide 8-10 papirservietter på gulvet. Det er åbenbart meget naturligt, for en anden smider en tændt cigaret på gulvet, og ingen blinker. Det er også meget naturligt at man ryger under måltidet. De færreste spisesteder er opdelt i ryger og ikkeryger afsnit - og mange spaniolere ryger!

Uanset hvor vi er i byen, er der masser af politi. Bent spørger en af dem om det er normalt og han nikker. Flere gader bliver afspærret af politi, mens vi ser det, måske skal der være en demonstration, eller statsbesøg?

Der er mange store flotte bygninger, men de drukner nærmest i den overvældende traffik. Selv om det er midt på dagen, er der trafikpropper og lange bilkøer overalt. Efter et besøg i et stormagasin, tager vi en busrundtur, men størstedelen af tiden holder vi i kø og monumenterne er dækket af trafik. Vi slutter turen på Plaza Espana, og tager metro og bus tilbage til campingpladsen, så vi er hjemme klokken 17. Hvis man er vild med museer, må Madrid være en lille perle, men vi når dem ikke på dette besøg.

8. november
Det tager en time at køre ud af Madrid igennem den tunge morgentrafik. Godt at man ikke skal den vej hver dag. Vejret er flot, skyfrit og solskin.

Klokken 13 ankommer vi til Merida og bruger resten af dagen til at slappe af og nyde det pragtfulde vejr. Temperaturen når 27 grader og det er næsten for varmt til at sidde udendørs!!!

Campingpladsen er den eneste vi har fundet mellem Madrid og Portugal, som holder helårsåbent. Det viser sig også på prisen. Vi giver over 100 kr. for en overnatning her langt uden for sæsonen (og ude på landet).

Nu er vi kommet så langt sydpå, at vi ikke længere kan modtage det danske tv-signal, så nu må vi nøjes med de udenlanske programmer på Astra-satelitten samt de lokale tv-kanaler.

9. november
Campingpladsen lever ikke helt op til vores forventninger, så vi forlader Merida, men kører først gennem byen for at se den gamle (ødelagte) viadukt og den gamle romerske bro. Det er skyfrit, men kun 6,5 grader da vi står op. Det bliver dog hurtigt varmere og temperaturen når op på 21 grader senere på dagen. Det blæser temmelig meget og vinden rusker godt i bilen mens vi kører.

Vi kører gennem temmelig tyndt befolkede områder med store olivenlunde. Flere steder ser vi store storkereder, og i en af rederne står en stork. Mon ikke den burde være på vej mere sydpå nu? På et tidspunkt bliver vi overhalet af 15 motorcykelbetjente, som nok er ude på træningstur.

Vi kører over grænsen til Portugal, men bemærker det kun fordi skiltningen bliver anderledes. Der er stadig masser af oliventræer, men nu ser vi også nogle nye træer, som vi ikke har set før, nemlig korkeg. Kork er en meget stor eksportvare i Portugal, som er verdens førende korkproducent.

På trods af at vi ingen portugisiske penge har, vælger vi alligevel at tage chancen og benytte betalings-motorvejen. Vi håber at finde en pengeautomat, eller at vi kan betale med Visa-kortet. Da vi kører hen til betalingslugen viser det sig at de kun tager imod kontanter, så vi hiver vores spanske penge frem. Pigen bag lugen er meget smilende og hjælpsom, men skal både se legitimation (Bent giver hende campingpasset!) og hente en overordnet før vi bliver lukket igennem bommen. Vi får dog pænt portugisiske penge retur, svarende til 22 danske kr.

Vi finder den lille spændende by, Evora med en åben campingplads, og også her møder vi store smil og venlige mennesker, som endda taler meget pænt engelsk. Pigen bag disken fortæller os, at vi har "vundet en time", urene skal stilles en time tilbage mens vi er i Portugal.

Nu kommer der pludselig en del skyer på himlen, men de forsvinder igen. Efter de lange køredage tager chaufføren et tiltrængt hvil, mens Susan traver en tur ind og kigger lidt på byen (og henter penge). Byen ser spændende ud. Den gamle bydel er omkranset af en stor bymur, og indenfor ligger hvide huse, brostensbelagte gader, et stort torv, og en gammel kirke. Der er hængt juleudsmykning op over gaderne. Meget diskret og svært at se om dagen, men det er sikkert flot om aftenen, med lys i. Sjovt nok har vi overhovedet ikke set antydning af juleting på vores tur gennem Spanien.

Vi har, for anden dag i træk, problemer med at hente og sende mail og må ringe op til Bordeaux, før det lykkes at komme igennem.

10. november
For at se lidt mere af omegnen, tager vi bussen ind til byen. Alle husene er hvide med røde tage. En smuk, hyggelig by med den ældste bydel gemt inde bag en stor forsvarsmur. Roser og bourgonvillaer blomstrer endnu og appelsintræerne står flot med masser af appelsiner på. Det blæser kraftigt og det er koldt. Temperaturen kommer ikke meget over 15 grader i dag, men solen skinner.

På torvet står mændene i små grupper og løser "verdenssituationen". Vi går igennem de smalle, brostensbelagte stræder, og ind i den flotte katedral. Vi går forbi det romerske tempel og hen til en stor terrasse, hvor man kan se langt ud over Alentejo-sletten. De folk vi møder, går og fryser, flere er pakket ind i huer, halstørklæder og store trøjer. Det er usædvanligt med så koldt vejr her på denne årstid.

En stor kirke med Atlas-figurer på toppen er lavet om til hotel, og vi går lige ind og kigger i de flotte omgivelser. I "Sao Francisco" kirken, træder vi ind midt i gudstjenesten, så vi står pænt i baggrunden og venter på at den bliver færdig, før vi går videre. Vi har læst at der skal være et "knogle-kapel", men det er lukket og flere andre turister går forgæves.

Da vi kørte ind med bussen, så vi at der var marked i den anden ende af byen, og der går vi hen og køber lidt grøntsager og brød. Grøntsagerne er så lækre her, friske, flotte og billige. Efter nogle timer, går vi tilbage til campingpladsen. Det tager 30 minutter at gå fra centrum til campingpladsen.

Bent bliver medlem af pladsens campingklub. De mener at han godt kan ligne en pensionist, så han får medlemsskabet gratis. Det giver os 10% rabat på flere forskellige campingpladser i Portugal.

11. november
For første gang er temperaturen nået ned på 0 grader i nat, men vi har ingen problemer med at holde varmen med vores lille el-ovn. Da vi står op skinner solen fra en skyfri himmel, og det bliver hurtigt varmere.

Bent har hold i ryggen, så vi tager det lidt roligt i dag.

Selvom temperaturen i skyggen kun kommer op på 14 grader, er det dejligt at sidde ude og læse en bog i solen.