Rejsedagbog

Links
Forside

26. november
Nu er Bent blevet forkølet, så vi tager den med ro. Vejret er flot. 22 grader og sol.

Naboen ryger ål, og kommer over med en rygende varm ål til os, som vi skal have til aftensmad.

27. november
Vi slapper af. Der er lidt skyer og det blæser en smule, så temperaturen når "kun" op på 19 grader i dag.

Vi sidder inde i camperen og ser en sjov fugl, gå og pirke i jorden udenfor. Det er en fugl vi ikke har set før, med sort/hvid ternet "frakke", en brun "hårtop" og et langt tyndt, sort næb. Den hopper lidt længere væk, så vi må have kikkerten frem. I vores engelske guidebog finder vi den nemt. Det er en "hoopoe". Hvad mon den hedder på dansk?

Susan cykler til nærmeste supermarked og handler lidt, men der er ikke det store udvalg.

28. november
Dejligt vejr. Vi får pakke fra Peter og Marianne med guidebog, kravlenisser, julekalender, juleklip og et spil. Skønt.

Susan cykler en tur ind til byen, går en tur og tager nogle billeder.

29. november
Efter at vi har pakket sammen, kører vi mod Sevilla. Området er tyndt befolket, men med store appelsinplantager, olivenplantager og vinmarker. Vi kører igennem Sevilla, til campingpladsen i den anden ende af byen. Campingpladsen ligger mellem motorvejen og lufthavnens landingsbane, og selv om det er en oplevelse at se flyene lande lige over vores hoveder, så synes vi alligevel at det er for meget larm. Ikke så underligt at campingpladsen er næsten tom!

Kursen sætter vi i stedet mod Cadiz. Motorvejene fra Sevilla til Cadiz er ikke særlig gode, men der er ikke meget trafik, så vi bestemmer selv tempoet. Vi holder en pause undervejs og spiser frokost i 25 graders varme og solskin!

Lige inden Cadiz, kører vi fra motorvejen og kører til Le Puerto de Santa Maria, hvor der ligger en campingplads. Campingpladsen ligger i udkanten af byen, op til strandpromenaden. Det er en stor plads omgivet af pinjetræer, men vi vælger at bo i det mere åbne område, hvor der er mere sol. Bad og toiletter er pæne og nydelige. Parcellerne er opdelt, så vi har vores "eget" stykke, og her er fred og ro, bortset fra alle de gøende hunde. Vi møder to af de autocampere, som også boede i Isla Cristina, et engelsk par med tvillinger og et spansk par.

Bent ruller straks markisen ud og efter at vi er faldet til, går vi en aftentur ned til strandpromenaden.

30. november
Vi cykler langs strandpromenaden, langs floden og ind gennem byen. De fleste gader er smalle, ensrettede og med brosten. Vi stiller cyklerne i centrum og går ad gågaderne, hvor der er flere markedsboder stillet op. En sælger har en stor kasse med levende snegle (almindelige snegle, ikke vinbjergsnegle!!), som han faldbyder.

I markedshallen kan man få alt hvad man ønsker af fisk og skaldyr. Blæksprutter kan man få i mange størrelser og former. Der står mange mennesker i kø, og snakken går lystigt.

I en stor, gammel kirke ser vi fantastiske guld- og sølvudsmykninger. Vi fornemmer at vi forstyrrer kirkegængerne, så vi forlader hurtigt kirken.

Vi henter cyklerne igen og kører videre igennem byen, forbi de farverige appelsintræer på torvet, og ind til Informationen, hvor vi får et bykort og en adresse på en Internetcafe.

Byen er rimelig stor, med toetages hvide bygninger. Der er en god stemning, masser af mennesker på gaderne, men ingen turister. En gammel flot borg gemmer sig mellem beboelsesejendommene.

På toppen af en kirke, står en stork i sin rede og spejder ud over området. Der er nogle store sherry-firmaer i byen, og vi går ind i Osbornes flotte bygninger. Rundvisningen for i dag er overstået, men vi får en brochure med tidspunkterne for næste uges rundvisninger.

Næste stop er den store, meget flotte tyrefægterarena. En dør står åben, så vi går ind og kigger. Når man står midt i arenaen, kan man næsten mærke stemningen, og se tyren komme galopperende ud gennem porten, men sæsonen er slut for i år, så risikoen er ikke så stor.

Vi fortsætter til Internetcafeen, som ligger rimelig tæt på campingpladsen. Bankkonto og mail bliver checket, det er rimeligt billigt at gå på Internetcafe. 15 kr. for en time.

I supermarkedet overfor køber vi mad med hjem.

1. december
Det er første december i dag, så vi åbner julekalender og klipper kravlenisser ud.
Det virker lidt underligt at tænke på jul og kulde, mens vi sidder ude i solen og nyder det i 19 graders varme.

Vi er godt trætte af de mange hunde, som hele tiden får lov til at stå og gø i nærheden af campingpladsen, så i morgen kører vi videre.

2. december
Der er lidt skyer, men ellers flot vejr, temperaturen nåede ned på 6 grader i nat.
Vi kører sydpå mod Tarifa. Det første stykke er fladt vådområde, men der bliver hurtigere mere bakket. Det er meget diset, indtil solen får rigtigt fat.

Tarifa er Spaniens sydligste spids, og vi parkerer og går helt ned til vandet. Normalt er det meget blæsende her, men i dag er det stille vejr. Fra kysten kan vi se helt over til Afrika, som ligger lidt gemt i disen. Stranden ser helt fantastisk lækker ud med bred sandstrand og blågrønt vand.

På vejen fra Tarifa ser vi mange kaktusser med flotte røde blomster. Der er nogle store vindmølleparker på toppen af bakkerne i Tarifa. Smart nok, når det næsten altid blæser her. Vi stopper på toppen af en af bakkerne, nyder udsigten og køber to sandwich til vores frokost.

Vi kører videre til Gibraltar. På lang afstand ligner den store klippe en strandet hval. Der er dis og skyer omkring toppen, selvom vejret ellers er klart. Gibraltar er 6 km lang og 2 km bred. Det er toldfrit område, og derfor et populært udflugtsmål, i særdeleshed for spaniolere.

Vi krydser grænsen og skal vise vores pas. For at komme ud på Gibraltar skal vi krydse lufthavnens landingsbane! Vejene er smalle og stejle. Vi har været på veje i Skotland med 25% stigning, men her er stigningen meget større. Det føles som om vi kører næsten lodret opad. Vi kører gennem byen ud til det sydligste punkt, hvor der står en flot hvid moske og et fyrtårn. Vi stiger ud og nyder udsigten og straks hører vi danske stemmer. Det viser sig at være en dansk pige, som har slået sig ned på Gibraltar. Hun fortæller at der ikke er nogen campingplads på øen. På grænsen mellem Gibraltar og Spanien, må vi vente i en lang kø for at komme tilbage til Spanien.

Vi fortsætter nordpå gennem bjergrige egne og langs kysten, med flot blågrønt vand. Vi prøver først en campingplads, men synes ikke om den, så vi fortsætter til Estepona. Her finder vi en rolig plads, og mens vi er ude og gå en lille tur, bliver vi råbt an. Det er englænderne, som vi har mødt to gange før. De er ankommet hertil i går. Sjovt at møde dem igen. Vi vidste ikke at de skulle hertil. Englænderne fortæller at de har lejet en bil i tre dage. Det er rimeligt billigt, så det vil vi også prøve. Nogle steder er det nemmere at køre i en mindre bil i stedet for vores dejlige autocamper.