Rejsedagbog

Links
Forside

31. december
Det er overskyet i dag og der kommer en enkelt lille regnbyge.
Vi bruger dagen til at slappe af og sidder og hygger os med hver et krydsordshæfte.

Lige før klokken 18 kommer de tre andre danskere på pladsen, Leif, Lisbeth og Inge over til os og vi nyder et glas rødvin, mens vi ser dronningens nytårstale. På en eller anden måde virker det som en stærkere oplevelse, når vi sidder her 3.500 km. fra Danmark og vi føler at der er en speciel hilsen til os "danskere, som befinder sig i udlandet".

Klokken 20 samles vi på campingpladsens restaurant. I alt er der vel 18-20 mennesker og vi bliver hygget om af restaurantejeren, hans kone og datter.

Menuen er: fiskesuppe, rejecocktail, svinekød i skiver med grøntsager og pommes frites og til desert is med frugt. Rødvin og champagne ad libitum. Pris pr. person for hele arrangementet 225 kr.

Vi snakker, griner og hygger os. De fleste andre gæster er tyskere og de bliver efterhånden lidt højrøstede og sætter en cd på musikanlægget med tysk dansemusik. Senere på aftenen får vi hver udleveret en pose med hat, næse, serpentiner og anden nytårssjov, så vi bliver efterhånden godt "pyntede". Før midnat får vi alle udleveret en lille pose med 12 vindruer og vi stiller os hen foran fjernsynet. Ved hvert af de 12 klokkeslag skal man spise en vindrue (det går stærkt). En anderledes spansk nytårstradition. Der er ikke meget fyrværkeri. Vi hører enkelte brag, men ser ikke flotte raketter.

Vi tænker på alle vores venner og familie i Danmark, og omkring klokken 12 får vi både et par telefonopkald og SMS'er fra Danmark. Dejligt.

Leif og Lisbeth inviterer os på en godnatøl i deres fortelt og det er dejligt at komme hen i fred og ro, hvor vi kan høre hinanden uden at råbe. Dette er vores første nytårsaften udenfor Danmark, og det er en dejlig dag med hyggelige mennesker.

1. januar
Dagtemperatur 20 grader, nattemperatur 13 grader.

En god dag til at tænke lidt på det foregående og det nye år. Vi traf nogle store beslutninger i 2001, og vi har nydt hver del af vores færd. Vi har ikke fortrudt et sekund, men nyder samværet, friheden, at leve i nuet og få en masse oplevelser sammen.

Vi tænker selvfølgelig også frem på, hvordan vores verden skal se ud, når vi vender hjem til Danmark. Vi skal også i år træffe store beslutninger, men vi ser det som en positiv proces med en masse valgmuligheder.

Der er en tordnende lyd nede fra stranden, så vi går ned og kigger. Det blæser ikke, men der er enormt store bølger, som tordner mod stranden og slår op over stenene og ind over det lille dige. Det er et fantastisk syn at se hvordan naturen slår sig løs.

2. januar
Vi cykler op til busholdepladsen og tager bussen til Malaga. Det tager kun ½ time at køre dertil. Vi står af i centrum og går rundt i byen i et par timer.

Der er stadig julepynt i gaderne, her fejrer man jul lige til Hellig 3 konger.

Nu bliver det spændende i dag at vi sammen med 300 millioner europæere skal bruge euroen for første gang. Vi har skaffet nogle mønter, men sedlerne ser vi for første gang i dag. Vi køber nogle ting og når vi betaler i pesetas, skal vi have euro tilbage. I nogle forretninger får vi alligevel pesetas tilbage, men andre steder går det fint med euroen selvom vi fornemmer en vis usikkerhed. Vi prøver også at betale med euro og det går fint.

På vejen hjem i bussen kører vi langs kysten og hele vejen kan vi se de kæmpe store bølger, som stadig skyller ind over kysten. Vi ser en hel flok surfere i våddragter, de ligner først en flok søløver i brændingen indtil vi kommer tættere på.

Skråningerne er dækket af et tæppe af små gule blomster og på markerne kan vi se kartoffelplanterne kigge op over det sorte plastic. Foråret er på vej.

3. januar
Vi vågner op til regnvejr. Hen ad formiddagen beslutter vi alligevel at cykle en tur. Vi vil på marked, men der er næsten ingen boder stillet op. De fleste har vist givet op i dag på grund af vejret.

Vi cykler til edb-forretningen, men vores blæk-patroner er stadig ikke kommet. Det er nu vores tredie forsøg, så nu gider vi ikke handle med dem mere. Desuden fik vi fat på nogle farvepatroner, da vi var i Malaga i går.

Vi køber lidt mad og cykler hjem. Susan har meget våde cowboybukser, Bent har været klogere og har taget regnbukser på. Regnen holder op, da vi kommer hjem og vi kan hænge alt det våde tøj til tørre udendørs, så det er hurtigt tørt igen.

4. januar
I dag er det vindstille, skyfrit og solskin. Rigtigt pragtfuldt og dejligt varmt vejr - 22 grader.

Vi cykler en formiddagstur og tager på Internetcafe for at læse vores mails. Vi har nogle problemer med at hente mails på vores egen computer. Vi kan ikke kalde op til den spanske udbyder. Der ligger flere underlige mails med en vedhæftet fil og vi bliver straks mistænksomme og regner med at det er en virus. Vi skriver til afsender for at gøre dem opmærksom på problemet, og får senere besked på, at vi har ret. Godt at vi ikke åbnede disse mails på vores egen computer.

Hjemme sætter vi os ud og nyder solen. Det er skønt at sidde og læse i det gode vejr og det er varmt nok til at sidde ude i shorts og t-shirts indtil ved femtiden. Vi har fået noget farve i kinderne i dag. Skønt.

5. januar
Det blæser og solen skinner.

Birthe, Poul Erik og Ruth (Susans anden moster, som er på besøg fra Danmark) kommer forbi. "Pigerne" går på marked i Algarrobo, og Bent og Poul Erik leger med edb i et par timer. Bagefter mødes vi allesammen og spiser frokost på en restaurant i nærheden.

Da vi kommer hjem, har vi fået nye naboer fra Tyskland. Vi slapper af resten af dagen.

6. januar
Det er stadig blæsevejr og naboerne har lidt svært ved at sætte deres fortelt op til autocamperen. Vores julestjerne bliver godt forblæst udenfor.

Det er Hellig tre kongers dag i dag. Denne dag er spaniernes juleaften, og alle forretninger er lukket.

Vi bliver her nok til 20. januar, så du kan stadig nå at sende os en hilsen. Posten er ca. 4 dage om at nå fra Danmark til Spanien. Her er adressen:

Camping Laguna Playa
Zimakoff (151)
Aptdo. Correos 15
Prolongación Paseo Marítimo, s/n
29740 Torre del Mar (Málaga)