Rejsedagbog

Links
Forside

18. marts
Vi kører 120 km. længere sydpå og vi kan mærke at det bliver varmere, da vi kører forbi Montelimar. Vi laver et stop på vejen for at købe ind.

Det er en meget smuk strækning vi kører i dag. Vi kører langs Rhone floden med bjergene i baggrunden og store lyserøde plantager med blomstrende frugttræer. Senere kører vi langs store vinmarker.

Vi finder nemt campingpladsen i Vaison-la-Romaine. Det er en dejlig plads, lille og hyggelig med pæne baderum og toiletter. Vores plads er åben og solrig. Vi pakker ud og stiller op og har alt klar da Susans forældre (Orla og Conny) ankommer i rette tid til at nå eftermiddagskaffen.

Det er næsten seks måneder siden at vi har set hinanden, så snakken går livligt mens Orla stiller telt op og aftensmaden bliver lavet klar. Det er rart med kontakt og impulser hjemmefra, så vi hygger os og har det rart.

19. marts
Dagen starter med en lille regnbyge, men det klarer hurtigt op. Vi går på marked i Vaison-la-Romaine og kan gå og kigge på de romerske ruiner på vejen ind til centrum. Campingpladsen ligger kun 500 meter fra centrum, så det er dejligt nemt.

Hele bycentrum er omdannet til en stor markedsplads. Det er et af de største markeder vi har set endnu. Byen ligger meget smukt mellem bjerge og vinmarker og der løber en stor flod langs byen. Her er rigtigt hyggeligt. Det bliver sjovt at se hvor anderledes byen er i morgen uden markedet.

Efter frokost kommer solen rigtigt frem, så vi kan sidde ude og nyde det gode vejr i 23 graders varme. Det er dejligt at vi er ved få opfrisket den brune farve igen. Vi fortsætter snakken og hygger os.

Bent lapper Susans cykel, som er punkteret.

20. marts
Allerede klokken 10 er temperaturen nået 20 grader. Det er længe siden at vi har haft det så varmt. Det blæser meget og der er også en del skyer, men det er skønt med sol og varme. Vi kommer op på 21,7 grader.

Vi cykler ind til byen og finder en Internet-cafe. Det vil sige en forretning med en enkelt meget langsom Mac-computer, men det lykkes os dog at checke bankkontoen. Vi går på posthuset og på Informations-kontoret og cykler hjem igen for at nyde det gode vejr.

Det er mest en slappe-af-dag.

21. marts
Orla og Conny kører os en tur i det dejlige vejr. Der er ikke en sky i sigte og temperaturen når 23,5 grader.

Vi kører til Fontaine-de-Vaucluse for at se det fantastiske fænomen at floden kommer springende frem fra undergrunden. Efter at bilen er parkeret går vi igennem en pragtfuld kløft. Vandet i floden er helt klart og stærkt grønt på grund af algevækst i floden. På begge sider rejser klipper sig højt over floden og stien bliver mere og mere stejl. Udsigten er pragtfuld og alle træerne er ved at springe ud i friske grønne farver. Der er flere store vandhjul langs floden og en papirmølle er stadig i brug.

Vi går langs floden, men da vi nærmer os kildens udspring er klippeblokkene tørre og vandspejlet i hullet er langt nede. Vi kan ikke se vandet springe op, der må være sket et eller andet, måske en underjordisk sammenstyrtning har spærret for noget af vandet? Der plejer at være masser af vand på denne årstid. Den lille skuffelse glemmer vi hurtigt i den smukke natur.

Orla ser en stejl sti, som fører op til en kondirute. Børn og ældre frarådes at bruge stien, så selvfølgelig skal Orla straks prøve, mens vi andre sidder og nyder solen. Da han pifter højt oppe fra følger Susan dog efter, og når næsten hele stien igennem før Orla indhenter hende. Han er kommet ned ved stiens anden ende og må tage endnu en tur for at møde Susan. Det er varmt i det gode vejr, men så har vi da fået dagens motion! På stien møder vi Henriette, en dansk au-pair pige, som arbejder i sydfrankrig.

Efter Fontaine-de-Vaucluse kører vi til L'Isle-sur-la-Sorgue. En lille hyggelig by, som ligger ved Sorgue floden. Vi parkerer og går en tur igennem byen og langs floden. På markedspladsen er boderne ved at blive pakket sammen og folk sidder ude på fortovsrestauranterne og nyder det gode vejr.

Efter den dejlige tur, spiser vi frokost og sidder ude og nyder solen.

Sent på eftermiddagen cykler vi en lille tur. Vi har set et skilt pege mod en grotte, men vi finder den ikke.

22. marts
Vi vasker tøj og det tørrer lynhurtigt i solskin og blæsevejr. Temperaturen når 23,5 grader, så vi benytter dagen til at sidde ude i solen og få lidt farve.

Vi går en tur til supermarkedet, Super U og ellers slapper vi af og nyder solen.

Camperen står under et stort kirsebærtræ, og da vi ankom stod det med store knopper. Nu er det sprunget helt ud med store mængder hvide blomster.

23. marts
Det har stormet enormt meget i nat, så det er ikke blevet til meget søvn.

Vi kører med Orla op til Aldi-forretningen og køber nogle gode flasker rødvin til en rimelig pris. Vi har selvfølgelig prøvesmagt den, så vi ved at kvaliteten er i orden. Vi kører hjem og sætter rødvinen af og går så en tur til et stort supermarked, Super U, og køber tunbøffer til aftensmaden.

Vi når en tredie tur til en Lidl-forretning også, så nu har vi da undersøgt de indkøbsmuligheder, der er i nærheden. Det er skønt at gå og blive blæst godt igennem.

Om eftermiddagen tømmer vi affaldsvand fra bilen og hælder nyt vand på. Det er kun 16 grader i dag.

24. marts
Vi går en tur gennem byen og op gennem den gamle bydel til slotsruinerne af Chateau Comtal, som ligger højt oppe. Der er en flot udsigt ud over byen og vi kan se til bjerget Mont Ventoux.

Det blæser og er 14 grader.