Irland

18. august til 19. august
Irland (Dublin, Sligo)

Vi fortsætter til Cairnryan og Stranraer og undersøger prisen på færgebilletter til Irland. Det er hurtigst (1 time) og billigst (men alligevel temmelig dyrt) at sejle over fra Cairnryan til Larne, så vi køber billetter til i morgen og finder så den nærmeste campingplads, hvor vi bare skal have en enkelt overnatning.

Vi bor lige ned til vandet og ser den smukkeste røde solnedgang og da mørket falder på har vi udsigt til lysene i Stranraer i den anden ende af bugten.

Ved ti-tiden om aftenen begynder det at regne.

16. august
Mund- og klovsygen giver stadig problemer i England, så vi tømmer køleskabet for mælk og kød, inden vi skal til Irland. Vejret er fint, da vi kører mod færgen og vi ankommer i god tid. Bent bliver bedt om at bakke om bord, så vi kan holde midt i skibet sammen med de andre høje køretøjer.

Vi skal sejle med en stor højhastigheds katamaranfærge. Overfarten tager kun 1 time og vandet er helt stille, ingen store bølger (kun dem færgen laver med sit kølvand).

Klokken 12 ankommer vi til Irland og efter at vores dæk er blevet spulet over med desinficerende middel, og vi har lovet at vi ikke har mælke- eller kødprodukter med, kører vi sydpå mod Dublin. Vi overvejer at lægge vejen udenom Belfast, men kører alligevel igennem. Vi er lidt usikre på situationen i Nordirland, men dem vi har talt med har overbevist os om, at vi ikke vil møde problemer. Belfast er en stor by, med meget industri og forskellige beboelsestyper, og masser af trafik.

Vores første indtryk af Irland er, at det er en meget frodig og grøn ø. Der er grønne marker og græs overalt når man kigger ud over landskabet. Der er ikke så mange får, men mest køer.

Vi møder en del trafik. Der er mere trafik her end i Skotland. Nogle områder virker ret fattige, men vi kører igennem mange små hyggelige landsbyer. Irland er en stor ø, der er faktisk store afstande mellem storbyerne.

Vi stopper ved en Tesco. Vi skal have fyldt køleskabet op igen, og vi benytter stoppet til at spise frokost på parkeringspladsen. Imens kommer der en kæmperegnbyge. Da vi kommer lidt længere sydpå begynder regnen igen. Det regner så meget at det er svært at se ud og vandet ikke kan komme væk fra vejen, men løber langs siden i store bække. Efter en times tid kommer vi pludselig ud på helt tør vej igen. Her har det slet ikke regnet. Vi får et par byger mere inden vi når frem.

Vi venter spændt på grænsen, men vi opdager den slet ikke. Der er ingen kontrol eller markeringer. Vi kan se at vejskiltene ændrer sig og markeringerne på vejene ser anderledes ud, men ellers ved man ikke om man har passeret grænset. Nogle vejskilte (hvide/sorte) viser distancer i miles, mens andre (hvid/grønne) viser distancer i km. Vejskilte viser bynavne på både irsk og engelsk.

Da vi nærmer os Dublin bliver trafikken helt slem. Vi holder en del i kø, men når frem til campingpladsen ved fem-tiden. Campingpladsen ligger lige ud til motorvejen, faktisk er der en frakørsel fra motorvejen direkte ind til campingpladsen. Vi bestiller to overnatninger og bruger aftenen til at slappe af.

Vi ser irsk fjernsyn, irsk er IKKE til at forstå. Det lyder som en blanding mellem finsk, hollandsk og russisk! Vi ser i nyhederne at der har været et uheld ved Liffy-floden (der løber gennem Dublin). En tankvogn er kørt galt, og olie er løbet ud i floden. En stor naturkatastrofe.

17. august
Vi tager sightseeing-bussen ind til Dublin klokken 10. Den afhenter folk lige uden for campingpladsen. Turen ind til centrum tager 1 time. Der er en del trafik. De billetter vi har købt til bussen gælder hele dagen, og vi kan stige af og på busserne, som vi har lyst til.

Vejret er skønt til bytur, blandet sol og skyer og omkring 19 grader. Vi tager bussen et par stoppesteder, før vi står af og går en tur igennem byen. Vi ser lidt på forretninger og går bare og nyder stemningen. Der er utroligt mange mennesker på gaden, men der er et roligt tempo. Vi får indtryk af, at folk har tid nok, de går og hygger sig, og nyder det gode vejr.

Vi spiser en let frokost på første etage i et storcenter og har udsigt over en stor park, så da vi er færdige, går vi en tur i parken og sidder lidt på en bænk og kigger på de mange mennesker som spiser frokost i parken, nyder solen eller bare går tur.

Rundt om parken er hængt malerier op, på en fire dages udstilling, så vi får lidt kulturelle indtryk, mens vi går langs muren og ser de mange billeder. Hestevogne står klar i baggrunden, til at køre turister rundt i byen.

Vi har fået lidt ømme fødder, så vi tager en ny bus resten af rundturen; forbi et par store flotte kirker, Guiness bryggeriet og andre seværdigheder. Vi står af ved O'Donnel Street og går rundt i 1½ time mere. Vi skal selvfølgelig også lige ind på en irsk pub og smage en øl inden bussen returnerer til campingpladsen klokken 16. Vi har lige sat os ind i bussen, så kommer der en ordentlig regnskylle. Endnu en gang er vi heldige med timingen.

18. august
Vi kører fra Dublin mod vest. Bent har tit sunget sangen om Galway Bay, så nu må vi se Galway og bugten. Vi starter i regnvejr, men det klarer snart op. Det bliver en dag med blandet vejr, både regn, sol og skyer.

Vi kører lige en lille omvej rundt om Mullingar. Vi vil se en meget flot kirke, The Cathedral of Christ the King, som vi har læst om. Kirken er ikke specielt stor, men meget flot. Der sidder en række mennesker andægtigt derinde og venter på at komme til skrifte. Vi går op og tænder et lys, mens vi tænker på venner og familie i Danmark, som vi plejer, og så fortsætter vi vestpå.

Denne del af Irland minder meget om Danmark. Vi kører igennem mange hyggelige landsbyer med meget farvestrålende facader. Det ser festligt ud.

På et tidspunkt holder vi stille for at lade et begravelsesfølge passere. De efterladte går efter rustvognen og efter dem kommer der en lang stribe af biler.

Der er meget trafik og vejene bliver dårligere jo længere vi når vestpå. Vi bliver godt rystet i dag. Hvis vi havde haft piskefløde i køleskabet, så var det da blevet til flødeskum på køreturen i dag!

Da vi når til Galway er der rigtig meget trafik, og det er svært at komme til at parkere i byen med autocamperen. Det er jo også bugten vi kommer for at se, så vi kører ned forbi havnen og ud ad kystvejen langs bugten. Vi ser en stor flok svaner, og parkerer i vejkanten, så vi kan spise frokost med udsigt over Galway Bay.

Vi vil gerne nå et stykke nordpå i dag, så vi fortsætter mod Knock. I Knock findes et relikvie, som er meget helligt og lige præcis i denne uge er rigtig mange mennesker samlet til bøn to gange dagligt. Muligvis derfor er kontoret på campingpladsen tomt, og pladsen ser temmelig kedelig ud. Vi har kørt langt, men vi bliver enige om at fortsætte til Sligo. Vi ankommer først til Sligo campingplads klokken 17 og vi er heldige at få en plads, der er kun to ledige.

Der er en del støj på pladsen. Vi er tæt på byen, og der er både trafikstøj og temmelig mange børn, men vi er trætte og skal nok falde til ro. Vi nyder en lille whisky og går tidligt i seng. Det regner meget.

19. august
Vi står tidligt op, og klokken 8.20 er vi klar til at køre. Vi starter i fint vejr og kører mod øst. Vi har læst om Glencar vandfald, som vi vil prøve at finde. Vi kører ned af en lille snoet vej, og efter et par kilometer åbenbarer et vidunderligt syn sig foran os. En stor sø ligger i læ af bjergene, vandoverfladen er spejlblank og bjerget, træerne og skyerne spejler sig perfekt i vandoverfladen. Vi må ud og gå en lille tur og nyde udsigten og en utrolig stilhed. Luften er ren og dufter af våde fyrretræer.

Vi kører et lille stykke længere og ser så et skilt, der peger mod vandfaldet. Vi behøver dog ikke skilte, vi kan bare gå efter den tordnende lyd af vand der falder. Vi følger stien mod lyden, og har floden ved siden af os hele vejen. Så krydser vi en lille bro og kommer rundt om et hjørne, og der ligger vandfaldet lige foran os. Et storslået syn. Vi går op ad trapperne, så vi kan komme næsten op til toppen af vandfaldet. Luften er tæt med vanddråber fra vandfaldet, som falder ned i en lille sø og løber videre ud i floden. Der er træer på begge sider. En rigtig lille oase. Det var en god oplevelse og vi fortsætter østpå gennem nogle flotte landskaber.